Thursday, March 18, 2010

عن النفس البشرية

البوست ده بكتبه وانا .. مش عارف انا حاسس بأيه ..حاجات كتير اوى
نخش فى الموضوع
كل اللى جاى عبارة عن حاجات قديمة مرفوعة عاليوتيوب وانا واخد بعض تعليقات الناس وحاطيطها
اولا : اغنية البنات البنات لسعاد حسنى
1- اغنية جميلة اوييي إحنا كنا بنغنيها و احنا عند جدو بس الصبيان كانوا بيقولولنا البنات البنات صراصير البلاعات هههههههههايام تحفة اوي
2- بجد دموعى نزلت انا بحب الايام دى اوى
ثانيا : اغنية توت توت لعبد المنعم مدبولى
1-
لماذا قطار الطفولة هرب مسرعا ليتركنا ها هنا والله ابكتني هذه الاغنية لاني كنت احبها موووووووووووت
2-
الله يرحمك ياجدو عبده ويجعل مثواك الجنةالواحد افتكر نفسه لما كان صغير اقسم بالله ايام لاتعوض
3 - الله عليك والله ماما الله يرحمها كانت بتغنيهالنا قبل النوم كل يوم يااااااااااااااه كانت ايام
4 - ما قدرت امسك دموعي ..أيام وراحت
ثالثا : اغنية انا انا ابريق الشاى لسيد ملاح
1 - اجمل ايام الواحد عشهاكنت لازم اسمعها قبل ماروح المدرسة
2-
يالله غباار افتكر كان عندنا شريط وما يعدي يوم الا ولازم اسمعلووطبعا لازم التمثيل الحركي اندماج كامل هههه p:
3 - اول شي ايامكم سعيده ثاني شي عاشت ايدك اخوي العزيز الي رفعت هذا الفديو الرائع, رجعتني 16 سنه ليوره . عاشت مصر ام الدينا اخوك حسن من العراق
رابعا : اغنية جوايز للشطار ليلى نظمى
1- انا عاوزه جوايز كنت بزعل وانا صغيره عشان مخدتش زيهم
2- انا و واحد صاحبى كنا ماشين فى شوارع المعادى انهارده وعمالين نفتكر الاغنيه دى ونضحك , دخلت مخصوص عشان ادور عليهااا. جامده مووووووووووووووت
خامسا : اغنية سوسة كف عروسة عفاف راضى
1- بجد  اشكركم هاي اغنية اختي الصغيره ما كانت تنام الا لما نغنيها ليها ......ياااااه صارت عروس الان
2- اغنية المنبه بتاعى لازم اصحا عليها كل يوم مرسيه ليك او ليكى اوووووووووى
3- اه واه على زمان واياااام زماانوالله الواحد جسمه بيقشعر اما يقعد يتقرج ع.الحاجات دى
سادسا : اغنية هم النم عفاف راضى
1- ياه الله يحفظك يا أمي، كانت جايبالنا الشريط ده أنا و أخويا و احنا أطفال، و النهارده احنا عايشين كل واحد في بلد :(اشتقت لك يا أمي
2- انا عندي 27 ولحد دلوقتي اقف في مطبخ واغني الاغنيه دي وانا بعمل الاكل وزمان قالوا الجزر بيقوي النظر ويخلينا خفاف الدم
3- بجد يا جماعه بلاش الاغاني دي بالرغم من جمالها بس الواحد بيتعب منها لانه بيحن لزمن ماضي وبيعيش في زمن ماضي ويحب يترك الواقع
سابعا : اغنية حلوة يا زوبة
1- مش ملاحظين حاجه ان اغاني الاطفال زمان كانت بتعلم الاطفال ان الفقر مش عيب بالعكس بتخليهم فخورين باهلهم وببيتهم وبتين ديما ان الاسرة البسيطة جميلة وسعيدة مش زي دلوقتي كل الفضائيات مش بتظهر غير الاطفال الاغنياء والعاب غالية جدا وعيشة مختلفة تمام عن الواقع
2 - ااااااااااااااااااااااااااه زمان فين ايام زمان ايام البراءه وراحه البال
ثامنا : اغنية زهب ( الكيبورد ما بتكتبش الزال) زهب الليل محمد فوزى
1- اكتب كلماتى ودموعى تسبق الحروف شوقا وحنينا الى الماضى الجميل وايام راحت بحلاوتها ولم يبقى الا الذكريات الجميلة والشوق والحنين لايام لن تعود ولن انساها ما حييت
2- بجد رجعتنى لوقت كنت فيه بجد باعرف أفرح
تاسعا : مقدمة مسلسل المال والبنون
1- نفش الشعور...اتجنب مشاهده مقاطع التلفزيون القديمه....ارتبطت كثيرا بفتره الطفوله والبراءه والفرح..لذلك مشاهده هذه المقاطع تذكرنا بواقعنا الملئ بالهموم
2- ياه احنا نزلنا من المستوى العالى اللى كنا فيه للمستوى المتدنى ده ازاى حاجة عجيبة
*****************************************************
البوست المرة دى يا اما تقول ايه الهبل ده يا اما تخرج منه بأثر كبير جواك ، مافيش وسطية
فى النهاية اختم بكلمات رائعة لسيد حجاب فى مقدمة مسلسل ليالى الحلمية
ومنين بيجى الهوا .. من ائتلاف الهوا
ومنين بيجى الشجن .. من اختلاف الزمن
posted by استراحة محمد at 7:40 PM

1 Comments:

سأستعير جملة من التعليقات التي أوردتها

بجد يا جماعه بلاش الاغاني دي بالرغم من جمالها بس الواحد بيتعب منها لانه بيحن لزمن ماضي وبيعيش في زمن ماضي ويحب يترك الواقع


واضيف..شكرا لك, أسعدتنا وآلمتنا


تحياتي

March 20, 2010 at 1:57 PM  

Post a Comment

<< Home