Thursday, June 19, 2008

الضعف البشرى


القاعدة المعروفة ان الأقوى والأكثر استقلالية هو الذي يملك غذاؤه
بناء على هذه القاعدة فالجنس البشرى ضعيف جدا مقارنة بباقي الكائنات الحية
نحن نعتمد في غذائنا على النبات والحيوان ، لا نستطيع أن نستمر ونبقى إلا ببقاء النبات والحيوان
أما الحيوانات فتعتمد في غذاءها على النبات او بافتراس بعضهم البعض ، دون حاجة لنا كجنس بشرى
والنبات – وهو الجنس الأقوى – يعتمد على نفسه اعتمادا كليا دون حاجة لأي كائن أخر مهما كان
إذا فالحياة على ارض هذا الكوكب بالنسبة للحيوانات او النباتات ، من الممكن أن تستمر بل وتزدهر لو انتهينا نحن ، ولن تتأثر الحياة بنهايتنا
لكن بالنسبة لنا نحن فالانقراض هو النهاية المحتومة لنا لو انتهت حياة النباتات أو الحيوانات
نحن إذا الأضعف ولا شك ، نحن الجنس الأقل استقلالية على ارض هذا الكوكب
نحن نعقد الاتفاقيات ونصرخ ونهدد بل ونتقاتل ، من اجل أن يستمر النبات ، ونقيم المحميات ونصرف اموالنا من اجل تربية الحيوان
والحقيقة أن كل هذا ليس حبا في الطبيعة ، فنحن لا نحافظ على الكائنات الأخرى إلا لحاجتنا ولغرض واضح وهو أن نبقى
ولك أن تتخيل ماذا لو كنا مستقلين كما هو الحال في النبات مثلا ، اترك العنان لخيالك وانظر ماذا ترى
ماذا أريد أن أصل من كلامي ؟ ، لاشيء ، فقط أردت أن أوضح لكم حجمنا الطبيعي على ارض هذا الكوكب
أردت أن أوضح إن إحنا واقفين بخسارة عالدنيا دى
posted by استراحة محمد at 8:41 AM

16 Comments:

بصراحة أول ما قريت الموضوع ده وقفت قدامه كتير...ايه ده ؟؟ده بجد..احنا أضعف الانواع اللي عايشة على الارض...اضعف من كائنات تانية كتير أوي..بس احنا مش حاسين بده..لكن شوية وافتكرت ان ربناا سبحانه وتعالى قالها(وخلق الانسان ضعيفا) بس احنا مش عايزين نصدق ده..
البوست ده عجبني جدا...يعني عموما جزء من فلسفتك الغريبة المميزة والرائعة....
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
وصحيح كفارة كبيرة اووووووووووووووي

June 19, 2008 at 11:43 AM  

استراحه
********
اذا أريد أن أصل من كلامي ؟ ، لاشيء ، فقط أردت أن أوضح لكم حجمنا الطبيعي على ارض هذا الكوكب
أردت أن أوضح إن إحنا واقفين بخسارة عالدنيا دى___________________________
اختلف مع حضرتك هذه المره و السبب ان الله خلق الانسان خليفه له فى الارض ...وغير كده ان النبات لا يتمتع باستقلاليه فبعض النباتات تعتمد على بعض الطيور لنقل حبوب اللقاح غير ان النبات يعتمد على الماء و كذلك يعتمد فى بعض الحالات على الرياح للتكاثر و نقل حبوب اللقاح
انها منظومه متكامله خلقها الله و نظرية التوازان البيولوجى توضح ذلك
اذن ليس هناك شئ قد خلق دون داعي حتى احنا ياعزيزى
:))
تحياتى

June 19, 2008 at 3:50 PM  

بص يا محمد ربنا خلق الأنسان لأعمار الأرض وهيأ له النبات والحيوان ليساعده في ذلك
- مبروك علي نهاية الأمتحانات وربنا يكرمك بتقدير عالي

June 19, 2008 at 9:44 PM  

بنلف فى دواير
انتى قلتى المفيد ( خلق الانسان ضعيفا ) ودى حقيقة قرانية بيثبتها الواقع
انا مبسوط جدا ان البوست عجبك ، ومتشنكرين على الكلمتين الحلوين فى حقى سيادتك ، وهنيالك يا فاعل الخير والثواب
***********************
صباح الخير يا ام الدنيا
مبدئيا اختلافك لا يفسد للود قضية ، واوعدك انى مش هخرج الود من التلاجة عشان مش يفسد
انا بس عاوز اوضح لحضرتك انا مش مختلف معاك ان النبات ممكن يعتمد على حاجات تانية وكذلك الحيوان ، لكن السؤال هل الحاجات دى هى احنا ، ولا احنا مش فارقين مع النبات والحيوان ووجودنا او عدمه مش هيضرهم فى حاجة
واحب اوضح لحضرتك برضه ان انا ما قلتش ان المولى تعالى ممكن يخلق حاجة بدون داعى ، احنا اكيد لينا داعى ، وداعى جامد كمان ، بس ده ما يمنعش برضه ان احنا اقل الكائنات استقلالية
وزى ما وعدتك الود لسه فى التلاجة وفى الحفظ والصون
********************
اخى العزيز مصطفى الثائر
بما ان ربنا هيأ للانسان النبات والحيوان ، اذا احنا مش هنعرف نسلك من غيرهم .. واحنا اللى محتاجنهم مش هما اللى محتاجنا .. بس يا سيدى
ومنورنى دايما

June 20, 2008 at 4:51 PM  

كلامك صحيح يامحمد

احنا اضعف المخلوقات على الارض ولولاا ربنا كنا روحنا وانتهينا من زمان

ربنا معانا

تحياتى

June 21, 2008 at 4:24 AM  

احنا من حيث واقفين بخسارة
على الكون ده

فده حقيقى جدا

الا من رحم ربى

تحياتى ليك على الموضوع الجميل

June 21, 2008 at 7:52 AM  

أردت أن أوضح إن إحنا واقفين بخسارة عالدنيا دى

هههههههههههههه

هو انت لسه مكتشف ده من قريب

تسلم ايدك

June 22, 2008 at 4:36 AM  

هههههههههه
احنا واقفين بخساره ربنا يكرمك
اخى العزيز
ربنا كرم الانسان عن سائر المخلوقات
ولكن مش معنى كدا اننا منفكرش او نقف محلك سر
نقدر نفكر لكن منقللش من قيمة اى شيء
تقبل تحياتى

June 23, 2008 at 3:22 PM  

هههههههههههههه
فعلا واقفين بخسارة
بس الموضوع مش كده
المفروض ان اليني آدم ده خليفة ربنا في الارض بس اعمالنا السودا اللى هيا خلتنا خسارة
فعلا يعني
كلام منطقي جدًا
بحييك !

June 26, 2008 at 7:05 AM  

ماتخافش الخسارة اللى على الدنيا دى مش هتدوم كتير
اصلنا قربنا ننقرد خلاص
كفاية ان مفيش بلد دلوقتى مابتحربش شوف انت بقى كام واحد بيموت فى الحروب بس ده غير العمارات اللى مبنية غلط وهتقع على اللى فيها ده غير الاكل المسرطن والمياه الملوثة وغيره وغيره
ولا دايم الا وجه الله
تحيـــــاتى

June 27, 2008 at 2:06 AM  

عووووووووووووووووووووووووو انا جيت اتخديت
...............................
حلوة الاستراحة دى
الانسان او الحيوان او النبات كلواااااااااااا
لية دوروا فى الحياة
احنا ممكن نكون اقل انتاج وكسلانين
بس اكيد لينا دوررررررررر
مهم برضوا....
تحياتى
مفيش ولا مياة سقعة ولا سخنة
لاااااااااااااااااا
مينفعش كدة
المرة الجاية القى...مياة ساقعة

June 27, 2008 at 9:14 AM  

تامر باشا اللى منورنى دايما
لولا ربنا كانت الدنيا كلها انتهت من زمان ، اى خلل ممكن يخلص عالكون
تحياتى دائما
***********************
مدحت ذو البصيرة
الا من رحم ربى ذلك تخصيص الهى لا يمكن انكاره
منورنى يا كبير
***********************
انا مش سلبى
مكتشفه من زمان والله ، بس بحاول دايما اكدب نفسى ، وافكر بحيادية
اول زيارة ويارب ما تكنش الأخيرة
منورنى
**********************
زائرتى نور شاهين
ادراك الحقيقة لا يعنى التقليل من الشأن ، فهذا ما راده الله لنا شأنا او ابينا كما يثبت الواقع والمشاهدة الموضوعية
منورانى وياريت اقولك منورانى تانى
*********************
كوارث فى استرحتى وربنا يجيب العواقب بخير
احنا اعمالنا السودا جبتنا ورا فعلا والبنى ادم عبر عن نفسه فى تاريخه تعبير سىء ، بس الموضوع ده احنا مالناش يد فيه ده ترتيب الهى ونوع من انواع خلق الصراع حتى يكون هناك حبكة فى حدوتة الدنيا
منورانى لأول مرة برضه ، ويارب على طول
***********************

سمسمة ذات الاسم الغالى عليا
حكاية ان احنا هننقرض دى هتاخد الواحد لتفكير عميق وبحث شديد والأجابة الحاسمة صعبة جدا ، بس فى كل الأحوال سواء كان انقراض او نهاية للدنيا فأحنا برضه خربنا الدنيا واستحملت منا كتير والله
اوعى ما تجيش تانى ، ده انتى اسمك سمسمة
*********************
وبعدين فى الخض اللى كل شوية ده ، مستقبلى يا بنتى
احنا فعلا لينا دور زى ما قولتى حتى حبة الرملة ليها دور حتى لو مش فهمناه ، بس برضه ليها دور ، وجامد كمان
التلاجة كانت عندك عاليمين ما خديتش اللى نفسك فيه ليه ، انتى صاحبة مكان
منورانى وخليكى شاطرة وتعالى تانى
هههههههههههه

June 27, 2008 at 11:46 AM  

لو علم الجميع حقيقة الدنيا وبانها فانية ما تمسك بها احد

June 28, 2008 at 8:25 AM  

السلام عليكم ورحمة اله وبركاته

اول مرة ادخل للاستراحة
فاستحملني
كونا معتمدين اعتماد كلي علي الكائنات الاخري في البقاء فدا علشان يكون هناك عمل من اجل شيء اخر

تخيل لو خلق الله الانسان مثل النمله تعمل في الصيف ليل نهار حتي توفر قوت يكفيها في الشتاء
فلم يكن هنا وقت للاعمار واعمار الارض هو الشيء الاساسي الذي خلق الانسان من اجله
فليأكل الانسان من خيرات الارض ولكن اعلم ايها الانسان انك مسئول عن هؤلاء جميعا عن هواء لمذا تلوثه
عن الماء لمذا تلوثه وتهدره
عن النبات لماذا تفنيه
عن الحيوان لماذا تعذبه
عن الانسان لماذا تستعبده
عن صحتك عن مالك عن عملك
فهل لوكنا مثل النملة هل كنا مسؤلين

لسنا واقفين علي الدنيا بخسارة لان الله لم يخلق شيئا هبأً
ولكن عزيزي نحن من خسرنا انفسنا فخسرنا دنيانا وربنا يستر علي اخرانا

تحياتي
اللقاء

June 29, 2008 at 8:13 AM  

انا فهمت قصدك يعنى بنظرة علمية مجردةوفى سلسلة الغذاء الى كانت فى العلوم زمان لو فاكرها يعنى احنا الكائنات المستهلكة اللاذاتية فلو حجمنا نفسنا صح حتختفى صفات كتير زى
الكبر والغرور وكمان زى ما حصل عندك فى التعليقات حنفكر بهدوء شويه فى السبب والحكمة الى ربنا خلقنا عشنها وكل حد يشوف مدى توافقه واختلافه مع الحكمة دى
معلش اول مرة وكتبت خطبة بس الموضوع عجبنى والاستراحة كلها

June 30, 2008 at 4:39 PM  

والله يا محمد باشا
لو كنا بنحافظ علي الطبيعه مكنش ده بقي حالنا الانسان في قمة الانانيه وزي ما انت قلت مش بيحافظ علي الكائنات الاخري الا لكي يضمن بقاءه واحيانا بيدمر اماكن اخري بعيده عن مكانه علشان يعيش هو بامان يعني دفن النفايات الذريه مقابل شحنات القمح وتتحرق الناس اللي عايشه في المكان ده والكائنات الموجوده في المكان ده ليضمن استمرار بني جنسه بعيدا عن الاشعاع قمة قمة الانانيه
ربنا يستر علينا الايام الجايه مخبيه مصايب مصايب

July 14, 2008 at 5:01 PM  

Post a Comment

<< Home